Catatan Traveling

There is a world out there. Travel and explore it.

Mei 31, 2016

8 Destinasi Wisata Favorit di Malaysia

Salam Traveling!

Setelah Indonesia dan Singapura, sekarang kita menuju ke negara Asia Tenggara selanjutnya, yaitu Malaysia.

Malaysia adalah sebuah negara di wilayah Asia Tenggara, yang terletak di sebelah utara negara kita, Indonesia. Wilayah Malaysia dibagi menjadi 2, yaitu Malaysia Semenanjung yang terletak di daratan Benua Asia, dan Malaysia Timur yang terletak di Pulau Borneo (Kalimantan). Kedua wilayah tersebut dipisahkan oleh Laut Cina Selatan. Ibu kota negara Malaysia terletak di Kuala Lumpur, tetapi kantor pusat pemerintahannya terletak di Putrajaya. Bahasa resmi yang digunakan adalah Bahasa Malaysia dan mata uang resminya adalah Malaysian Ringgit (MYR). Bandara internasional utama di negara ini adalah Kuala Lumpur International Airport.

Apa saja destinasi wisata favorit yang sering dikunjungi oleh para traveler di Malaysia? Berikut 8 di antaranya:

1. Kuala Lumpur

Kuala Lumpur, Malaysia
Kuala Lumpur - foto oleh Naim Fadil
Kuala Lumpur adalah ibu kota sekaligus kota terbesar di negara Malaysia. Secara geografis, Kuala Lumpur terletak di Lembah Klang (Klang Valley), wilayah barat Semenanjung Malaysia. Di sebelah timur kota ini dibatasi oleh Pegunungan Titiwangsa, dan di sebelah barat dengan Selat Malaka. Kota ini juga terletak di pertemuan dua sungai, Gombak dan Klang, sehingga diberi nama Kuala Lumpur. Jumlah penduduk kota ini sekitar 1,7 juta jiwa pada tahun 2015. Istana Negara Malaysia terletak di Kuala Lumpur, tetapi kantor pusat Parlemen Malaysia tidak terletak di kota ini, melainkan di Putrajaya. Landmark dan objek wisata utama di kota ini antara lain Petronas Twin Towers, Menara Kuala Lumpur (KL Tower), Masjid Jamek, Masjid Negara Malaysia, Dataran Merdeka, dan Lake Garden. Lebih jelasnya, bisa dibaca di Wisata Kuala Lumpur.

2. Kota Kinabalu

Gunung Kinabalu, Malaysia
Gunung Kinabalu - foto oleh Dcubillas
Kota Kinabalu adalah ibu kota Sabah, salah satu negara bagian Malaysia Timur. Secara geografis, Kota Kinabalu terletak di pantai barat-laut Pulau Borneo, menhadap ke Laut Cina Selatan. Nama Kinabalu diambil dari nama Gunung Kinabalu, yang terletak di sebelah timur kota ini. Pada saat Kolonial Inggris berkuasa, kota ini diberi nama Jesselton dan merupakan ibu kota North Borneo. Pada saat Malaysia merdeka, nama kota ini diubah menjadi Kota Kinabalu, dan dijadikan sebagai ibu kota Sabah. Jumlah penduduk Kota Kinabalu sekitar 452 ribu jiwa pada tahun 2010. Landmark dan objek wisata utama di kota ini antara lain Tanjung Aru, Pulau Manukan, Gunung Kinabalu, Masjid Negeri Sabah, Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Gaya Street, dan Kinabalu Park.

3. Kuching

Kuching, Malaysia
Kuching - foto oleh pHotosHo0x
Kuching adalah ibu kota negara bagian Sarawak, yang juga terletak di Malaysia Timur. Secara geografis, Kuching terletak di tepi Sungai Sarawak, wilayah barat Pulau Borneo. Jumlah penduduk kota ini sekitar 325 ribu jiwa pada tahun 2010. Menurut cerita rakyat setempat, nama Kuching diambil dari Bahasa Melayu, “kucing”. Kuching merupakan pintu gerbang bagi para wisatawan yang ingin berkunjung ke Sarawak dan Malaysia Timur. Landmark dan objek wisata utama di kota ini antara lain Bako National Park, Semenggoh Wildlife Centre, Rainforest World Music Festival, State Assembly Building, The Astana, Fort Margherita, Kuching Cat Museum, Sarawak State Museum, dan Kuching Wetlands National Park.


4. Johor Bahru

Johor Bahru, Malaysia
Johor Bahru
Johor Bahru merupakan ibu kota negara bagian Johor. Secara geografis, kota ini terletak di tepi Selat Johor, ujung selatan Semenanjung Malaysia. Dengan Singapura, Johor Bahru dihubungkan oleh Johor-Singapore Causeway. Jumlah penduduk kota ini sekitar 497 ribu jiwa pada tahun 2010. Dahulu, kota ini bernama Tanjung Puteri / Iskandar Puteri dan merupakan ibu kota Kesultanan Johor. Perekonomian kota ini sangat dipengaruhi oleh Singapura karena letaknya yang sangat berdekatan. Objek wisata utama yang ada di Johor Bahru antara lain Istana Besar, Masjid Negeri Sultan Abu Bakar, Danga Bay, Dataran Bandaraya, dan Legoland Malaysia. Lebih jelasnya, bisa dibaca di Wisata Johor Bahru.

5. Genting Highlands

Genting Highlands, Malaysia
Genting Highlands - foto oleh Mithun89
Genting Highlands, atau yang lebih dikenal dengan nama Resorts World Genting, merupakan kawasan wisata yang terletak di atas bukit di Pegunungan Titiwangsa. Area resort ini terletak di antara negara bagian Selangor dan Pahang, pada ketinggian 1.740 meter dari permukaan laut. Genting Highlands dikembangkan oleh Genting Group dan pertama kali dibuka pada tahun 1965, Dari Kuala Lumpur, Genting Highland bisa dicapai dalam waktu 1 jam melalui jalr darat. Dari Batang Kali, Selangor, resort ini juga bisa diakses dengan cable car Genting Skyway, yang merupakan jalur gondola terpanjang di Asia Tenggara, sekitar 3,38 km. Atraksi wisata utama di resort ini adalah 20th Century Fox World yang dibuka pada tahun 2016. Objek wisata lainnya adalah Chin Swee Caves Temple, Genting Strawberry Farm, dan Highlands Mushroom Farm.

6. Malacca City

Malacca City, Malaysia
Malacca City - foto oleh Ken Walker kgw@lunar.ca
Malacca City (Bandar Melaka) adalah ibu kota negara bagian Malacca (Melaka). Secara geografis, Malacca City terletak di tepi Selat Malaka, wilayah barat Semenanjung Malaysia. Sungai Malaka mengalir melalui wilayah kota ini dan bermuara di Selat Malaka. Jumlah penduduk kota ini sekitar 484 ribu jiwa pada tahun 2010. Melaka pertama kali ditemukan oleh Parameswara, seorang Pangeran Sumatra yang melarikan diri ke Semenanjung Malaysia saat Kerajaan Sriwijaya jatuh ke Kerajaan Majapahit. Pada masa Kesultanan Melaka, kota ini bersama dengan Alor Setar dan George Town merupakan pusat perdagangan utama di Selat Malaka dan seluruh wilayah Asia. Pada tahun 2008, Malacca City dan George Town dimasukkan ke dalam UNESCO World Heritage Site. Landmark utama di kota ini antara lain Taming Sari Tower, Masjid Selat Malaka, Gereja St. Paul, Kuil Cheng Hoon Teng, Stadthuys, dan Chinatown.


7. Ipoh

Ipoh, Malaysia
Ipoh
Ipoh adalah ibu kota negara bagian Perak. Secara geografis, Ipoh terletak di tepi Sungai Kinta, wilayah utara Semenanjung Malaysia. Wilayah Ipoh dibatasi oleh Batu Gajah di sebelah barat, Cameroon Highlands di sebelah timur, dan Simpang Pulai di sebelah selatan. Dari Kuala Lumpur, Ipoh berjarak sekitar 200 km di sebelah utara. Jumlah penduduk kota ini sekitar 757 ribu jiwa pada tahun 2010. Wilayah Ipoh dibagi menjadi 2 yaitu Old Town yang terletak di sebelah timur Sungai Kinta, dan New Town yang terletak di sebelah barat Sungai Kinta. Landmark dan objek wisata utama di kota ini antara lain Gua Tempurung, Kek Lok Tong, Gunung Lang, Ipoh Railway Station, Ipoh Town Hall, Padang Ipoh, dan D.R.Senivasagam Park. Ipoh juga terkenal dengan wisata kulinernya seperti Sar Hor Fun, Hor Hee, Nga Choi Kai, dan Ipoh white coffee.

8. George Town

George Town, Malaysia
George Town - foto oleh Daniel Berthold
George Town adalah ibu kota negara bagian Penang. Secara geografis, kota ini terletak di pantai barat-daya Pulau Penang, wilayah barat Malaysia. Jumlah penduduk kota ini sekitar 500 ribu jiwa pada tahun 2010. Dahulu, kota ini bernama Tanjung Penaga (Cape Penaigre). George Town bersama dengan Malacca City dan Alor Setar merupakan tiga kota tertua di Selat Malaka. Selain itu, pada tahun 2008, George Town juga mendapat penghargaan sebagai UNESCO World Heritage Site bersama dengan Malacca City. Landmark dan objek wisata utama di kota ini antara lain Kapitan Keling Mosque, Kek Lok Si, Sri Mahamariamman Temple, Church of the Assumption, Jubilee Clock Tower, Penang Botanic Gardens, dan Penang Hill.


Nah, itulah 8 destinasi wisata favorit yang sering dikunjungi oleh para traveler di Malaysia. Semoga bermanfaat. Sampai jumpa di trip selanjutnya!




Artikel Terkait:


Baca Juga:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar